Bij jou staat bumperkleven niet in het woordenboek. Je past de ‘twee seconden’ regel – last night a DJ saved my life – altijd toe om voldoende afstand te bewaren tussen jou en je voorligger.
De kant van de weg houd je eveneens nauwlettend in de gaten, want je weet maar nooit wie of wat er plots de weg oversteekt. Toch moet ook jij misschien  een keer een noodstop maken.
In een reflex trap je dan, uiteraard, stevig het rempedaal in, maar is dat wel de beste manier om zo snel mogelijk tot stilstand te komen?

Noodstop maken zonder slippen

Remmen op de motor is niet alleen een goede zaak voor het milieu (omdat je er minder brandstof door verbruikt), maar verkleint ook het risico op slippen of aquaplaning wanneer je plots sterk moet afremmen.
Maar dat betekent niet dat het rempedaal geen nut heeft. Om een noodstop te maken, combineer je het best beide technieken. Je schakelt terug naar een lagere versnelling, terwijl je ondertussen op de rem gaat staan. Dat heeft twee voordelen:

  • Je remlichten springen aan en waarschuwen je achterligger
  • Door de maximale remkracht komt je auto veel vlugger tot stilstand

Wist je dat…

… de meeste nieuwe auto’s van Suzuki standaard zijn uitgerust met een remhulpsysteem en een detectiesysteem voor voetgangers en fietsers?
Blijf uiteraard wel altijd alert in het verkeer.

Handen af van de handrem!

Sommige bestuurders denken dat ze door aan de handrem te trekken hun auto sneller laten afremmen, maar dat is een hardnekkige mythe.
De handrem gebruiken tijdens het rijden, vergroot de kans op slippen.
Bovendien is een handrem lang niet zo krachtig als de remschijven en het eigen remvermogen van de auto. Een handrem dient dan ook helemaal niet om af te remmen, maar is er louter om te voorkomen dat je auto uit z’n parkeerplek bolt.