In Nederland ben je niet wettelijk verplicht om overdag met de autolampen aan te rijden. In heel wat landen is dat wel het geval.
Kijk voor de regels op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-gebruiken.

Maar wel even de voordelen tegenover de nadelen.

Met de autolampen aan rijden is steeds veiliger

Het ligt voor de hand dat aangestoken autolampen de zichtbaarheid van je wagen verhogen. Op een uitzonderlijk zonnige dag zal dat nauwelijks een verschil maken. Maar in een land als Nederland, waar donker regenweer haast dagelijkse kost is, maken brandende koplampen wel degelijk een verschil. Andere automobilisten merken je aanwezigheid van afstand op. Elk mogelijk onverwacht manoeuvre die je doet, zal veel meer in het oog springen. Kortom, wie met de autolampen aan rijdt, verkleint de kans op een ongeval.

Landen waar het verplicht is de autolampen aan te zetten: Denemarken, Estland, Finland, Hongarije, IJsland, Italië, Oostenrijk, Kroatië, Letland, Noorwegen, Slovenië, Macedonië, Montenegro, Polen, Tsjechië, Roemenië en Zweden.

Nadeel: belastend voor het milieu

Kanttekening: met de autolampen aan rijden is belastend voor het milieu:

  • Hoger verbruik: wie in de auto met de autolampen aan rijdt, zal vaststellen dat het verbruik stijgt. Dat betekent eveneens dat de wagen meer CO2 uitstoot. Kortom, slecht nieuws voor het milieu.
  • Meer lampen produceren: de levensduur van een lamp is beperkt. Hoe vaker ze wordt aangezet, hoe sneller ze aan vervanging toe is. Aan de productie van lampen komen heel wat schadelijke stoffen te pas. Hoe meer lampen gebruikt worden, hoe hoger de productie moet zijn.

Positieve tendens: ecologische autolampen zijn in opmars

Steeds meer autofabrikanten kiezen voor koplampen met LED-verlichting. Wat deze lampen onderscheidt van traditionele autolichten is hun lage verbruik en hun lange levensduur. Rijden met de koplampen aan wordt daardoor veel minder belastend dan dat tot recent het geval was.

Sommige weggebruikers worden gehinderd door brandende koplampen

Koplampen van wagens kunnen onmogelijk voor elke andere weggebruiker optimaal afgesteld staan. De bestuurder van een SUV bevindt zich op een andere hoogte dan de chauffeur van een klein stadsautootje. Voor fietsers en voetgangers wordt nog een andere afstelling als optimaal ervaren. Het resultaat? Geregeld worden weggebruikers verblind door de felle koplampen van een voertuig uit de tegengestelde richting.

Net als al te felle autolampen kan een laaghangende zon je flink hinderen.
Hoe pak je dat probleem aan? Ontdek het hier.